پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
سومین نمایشگاه دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) با حضور 502 شرکت دارویی که 164 شرکت آن خارجی است با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته در مصلای تهران آغاز به کار کرد. معاون رئیس جمهوری اندونزی، سفیران بلغارستان، دانمارک و قزاقستان و همچنین رئیس اداره تنظیم امور دوایی افغانستان که مقصد صادرات داروی ایرانی هستند در این نمایشگاه حضور داشتند.

شعار سال: نمایشگاه ایران فارما امسال برای نخستین بار میزبان 164 شرکت دارویی خارجی از 30 کشور جهان است. در این میان امسال شرکت‌های دانش بنیان نیز سهم مهمی در برپایی نمایشگاه داشتند به‌طوری که حضور 13 شرکت دانش بنیان که ارزش محصولات تولیدی‌شان حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد بر نقاط قوت نمایشگاه ایران فارما افزوده است.

دکتر رسول دیناروند رئیس پیشین سازمان غذا و دارو که میهمان مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایران فارما بود از چهار چالش جدی و مهم حوزه دارو سخن گفت و نسبت به بحران نقدینگی در حوزه دارو هشدار داد: «آنچه برای وزارت بهداشت و رئیس جدید سازمان غذا و دارو مهم است چالش نقدینگی دارو است، اگر برای درمان آن اقدام نکنیم زنجیره تأمین دارو دچار اشکال خواهد شد و بروز بحران دارو در ماه‌های آتی گریز‌ناپذیر است، درست مشابه آن سال‌هایی که دارو تحریم بود و دسترسی به آن با مشکل مواجه شد.»

او این را هم گفت که چالش نقدینگی هیچ ربطی به سیاست‌های دارویی ندارد و خارج از این منظومه به مجموعه دارویی وارد شده و به بدهی سنگین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مراکز دارویی و تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی و دارویی مربوط است البته آنها هم می‌گویند از بیمه‌ها طلب دارند و بیمه‌ها هم می‌گویند دولت پول‌شان را نداده است به هر حال ریشه‌اش هر چه باشد عامل این مشکلات خارج از سیاست‌های دارویی و از بیرون به حوزه دارو تحمیل شده و برای مجموعه داروی کشور مشکل آفرین شده است.

دیناروند با بیان اینکه راه حل این مشکل این است که مسائل نقدینگی هر چه زودتر حل شود، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید پرداخت مطالبات دارویی را در اولویت خود قرار دهند؛ چرا که اگر این مشکل در همین شهریور ماه درمان نشود بعدها ما را دچار خسران می‌کند.

او در ادامه به بحث مهم کیفیت دارو هم اشاره کرد: «در حوزه کیفیت داروهای تولید داخل پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم؛ امروز عضویت سازمان غذا و دارو در پروتکل TICS اتفاق افتاده که در مجمع پیکس در تایوان در حال تصویب است و پروتکل‌هایش را از نظر GMP رعایت می‌کنیم و این موضوع وجهه عمومی خوبی برای صادرات داروهایمان و برای مصرف‌کنندگان درباره کیفیت داروی داخلی دارد.»

دیناروند به بحث رقابت در بازار دارو اشاره کرد و گفت: باید توجه کرد که بحث رقابت به موضوع کیفیت مربوط می‌شود چرا که ما بدون رقابت نمی‌توانیم شاهد کیفیتی برتر در تراز جهانی باشیم.

رئیس پیشین سازمان غذا و دارو با اشاره به آنالیزهایی که از سیاست‌های این سازمان در چهار سال گذشته انجام شده، گفت: این آنالیزها نشان می‌دهد که سیاست‌های حمایتی وزارت بهداشت از صنعت داروسازی داخلی مؤثرتر بوده است. بر اساس این آنالیزها در سال ۹۵ بازار دارویی ما حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که ۷۱ درصدش یعنی ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سهم داروهای تولید داخل بوده و ۲۹ درصد این بازار یعنی ۴۷۰۰ میلیارد تومان سهم داروهای وارداتی بوده است.

دیناروند ادامه داد: البته باید توجه کرد که از ۴۷۰۰ میلیارد تومان داروی وارداتی، ۲۴۰۰ میلیارد تومانش اساساً شامل بحث رقابت میان واردات و تولید داخل نمی‌شود چرا که تولید داخل این داروها وجود ندارد. حال از همین میزان ۲۳۰۰ میلیارد تومانش بحث‌های رقابتی را به دنبال دارد که از همین میزان هم ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای داروهایی است که بتازگی تولید داخل‌شان ایجاد شده است. در این زمینه ما سیاستی داشتیم که هر داروی تولید داخلی که به ۳۰ درصد بازار رسید سال بعدش باید ۹۰ درصد بازار دارو را بگیرد و مشابه وارداتی آن با سقف ۱۰درصد وارد می‌شود. یعنی ما تنها در هزار میلیارد تومان از بازارمان شاهد رقابت میان داروهای تولید داخل و وارداتی هستیم و فکر نمی‌کنم که صنعت داروسازی کشور از این میزان ضرری ببیند.

وی همچنین گفت: اگر بخواهیم از نظر قیمت هم داروهای تولید داخل را با داروهای وارداتی مقایسه کنیم، می‌بینیم که در این ۲۳۰۰ میلیارد تومان، نسبت قیمت میان داروهای تولید داخل با داروهای وارداتی شش به یک است؛ یعنی قیمت داروهای وارداتی بالاتر است. بنابراین سیاست کنترل و تنظیم واردات و حمایت از داروی تولید داخل طی این چهار سال مؤثر بوده است و به‌دلیل اجرای همین سیاست‌ها سهم داروی تولید داخل از ۶۲ درصد درسال ۹۱ به ۷۱درصد در سال ۹۵ رسیده است. حال در برنامه ششم توسعه، رسیدن به سهم ۷۵درصدی برای داروهای تولید داخل در بازار دارویی کشور تعیین شده است که مطمئناً تا قبل از سال انتهایی برنامه ششم ما از مرز ۷۵ درصد عبور می‌کنیم.

* بابت معوقات داروسازان فکری عاجل شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حاشیه این مراسم و بعد از بازدید از نمایشگاه ایران فارما به مشکل جدی معوقات صنعت داروسازی کشور تأکید کرد و گفت: امیدواریم با تمهیداتی که رئیس جمهوری و سازمان برنامه پیش‌بینی می‌کنند، زمان این معوقات به حداقل برسد و شرکت‌های بیمه ای بتوانند مطالبات‌ را جبران کنند و هر چه زودتر باید برای این موضوع فکری عاجل شود وگرنه مردم آسیب خواهند دید.

دکتر سید حسن هاشمی گفت: سیاست وزارت بهداشت درباره داروهای تولید داخل مراقبت از مردم است تا جایی که بتوانیم از تولید داخلی استفاده می‌کنیم، اما اگر کیفیت داروی تولید داخلی پایین باشد یا قیمت آن گران باشد و به جیب مردم آسیب برساند ما بدون تعارف ترجیح می‌دهیم که در یک بازار رقابتی کار کنیم. این سیاستی است که طی چهار سال گذشته آن را دنبال کردیم و بعد از این نیز دولت و مردم انتظاری جز این ندارند. او گفت: در عین حال بیمارستان‌ها، مراکز درمانی دولتی و خصوصی هم باید نسبت به داروی تولید داخل خودباوری داشته و به داروهای تولید داخل توجه کنند و مطمئن باشند که ما از کیفیت داروی تولید داخل مراقبت می‌کنیم و حاضر نیستیم با هر قیمت و تحت عنوان داروی تولید داخل، دارو را بپذیریم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 22 شهریور 96، کدمطلب: 199593، www. iran-newspaper. com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین